2015 | Goodwill | Kunderelasjoner | Merkenavn | Øvrige | Egenutviklet | Sum | |
Anskaffelseskost: | | | | | | | |
Anskaffelseskost 1.1 | 389 256 | 233 184 | 39 932 | 74 187 | 32 044 | 768 602 | |
Merverdier ved nye datterselskaper | 2 022 | 7 028 | 3 425 | 0 | 0 | 12 475 | |
Tilgang i året | 0 | 0 | 0 | 6 650 | 4 763 | 11 413 | |
Avgang i året | 0 | 0 | 0 | -765 | 0 | -765 | |
Utrangering | 0 | 0 | 0 | -21 851 | -7 368 | -29 237 | |
Reklassifisering | 0 | 0 | 0 | 5 410 | 2 208 | 7 619 | |
Anskaffelseskost 31.12. | 391 278 | 240 212 | 43 357 | 63 632 | 31 629 | 770 108 | |
Akkumulerte avskrivninger og nedskrivninger: | | | | | | | |
Akkumulerte avskrivninger og nedskrivinger 1.1 | 0 | 76 695 | 0 | 48 526 | 18 480 | 143 701 | |
Periodens avskrivninger | 0 | 12 988 | 0 | 14 857 | 9 198 | 37 043 | |
Periodens nedskrivninger | 97 857 | 0 | 0 | 2 414 | 29 | 100 301 | |
Avgang | 0 | 0 | 0 | -713 | 0 | -713 | |
Utrangering | 0 | 0 | 0 | -21 851 | -7 386 | -29 237 | |
Reklassifisering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Akkumulerte avskrivninger 31.12 | 97 857 | 89 682 | 0 | 43 233 | 20 322 | 251 095 | |
Bokført verdi 31.12 | 293 421 | 150 530 | 43 357 | 20 398 | 11 307 | 519 013 | |
| | | | | | | |
2014 | Goodwill | Kunderelasjoner | Merkenavn | Øvrige | Egenutviklet | Sum | |
Anskaffelseskost: | | | | | | | |
Anskaffelseskost 1.1 | 449 256 | 233 184 | 39 932 | 63 562 | 26 473 | 812 406 | |
Tilgang i året | 0 | 0 | 0 | 8 398 | 5 586 | 13 984 | |
Utrangering | 0 | 0 | 0 | -4 694 | -2 466 | -7 161 | |
Reklassifisering | 0 | 0 | 0 | 6 922 | 2 451 | 9 373 | |
Anskaffelseskost 31.12. | 449 256 | 233 184 | 39 932 | 74 187 | 32 044 | 828 602 | |
Akkumulerte avskrivninger og nedskrivninger: | | | | | | | |
Akkumulerte avskrivninger og nedskrivinger 1.1 | 0 | 64 050 | 0 | 37 686 | 12 330 | 114 065 | |
Periodens avskrivninger | 0 | 12 645 | 0 | 15 410 | 8 050 | 36 105 | |
Periodens nedskrivninger | 60 000 | 0 | 0 | 125 | 567 | 60 692 | |
Utrangering | 0 | 0 | 0 | -4 694 | -2 466 | -7 161 | |
Reklassifisering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Akkumulerte avskrivninger 31.12 | 60 000 | 76 695 | 0 | 48 526 | 18 480 | 203 701 | |
Bokført verdi 31.12 | 389 256 | 156 489 | 39 932 | 25 661 | 13 564 | 624 901 | |
Nedskrivingstest for goodwill og immaterielle eiendeler med ubestemt levetid.
Goodwill anskaffet gjennom oppkjøp er allokert til konsernets driftssegmenter og blir fulgt opp og testet samlet for den gruppe av kontantstrømgenererende enheter som inngår i driftssegmentet.
Polaris Media gjennomfører en nedskrivningstest for goodwill og immaterielle eiendeler med udefinerbar levetid etter IAS 36.10. Det er i 2015 gjort slike tester per tredje kvartal og per fjerde kvartal. Nedskrivningstesten er gjennomført ved at det er beregnet et gjenvinnbart beløp for hver av de kontantstrømgenererende enhetene. Som gjenvinnbare beløp er det lagt til grunn bruksverdi beregnet med neddiskonterte fremtidige kontantstrømmer fra forretningsområdenes godkjente budsjetter og langtidsplaner for perioden 2015-2020. Etter denne perioden er kontantstrømmene ekstrapolert med en konstant nominell vekstrate på 2,0 % (2,5 %) for mediehus og -5,0% (+2,5%) for trykkeri. Den benyttede neddiskonteringsrente har tatt utgangspunkt i langsiktig risikofri rente med tillegg av et risikopåslag på 5,6%. Det er benyttet en WACC før skatt på 10,3 % (7,9-8,7%) og en WACC etter skatt på 7,9% (6,7%). I WACC er det benyttet en Small Cap premie på 4,75 %. Som følge av at selskapets aksje er lite likvid er det ved fastsettelse av Beta benyttet et gjennomsnitt fra en Peer Group.
Økende usikkerhet i norsk økonomi og i medieøkonomien gjør at Polaris Media har økt avkastningskravene noe fra tidligere perioder. På bakgrunn av dette har Polaris Media valgt å nedskrive goodwill med 97,9 mill, hvorav 67,5 mill på Sunnmørsposten og 30,4 mill. på Romsdals Budstikke i 2015.